Paremti

Nuo vienatvės senatvėje gydo pokalbis aa+

Paskelbta: 2019-06-17 | Autorius: Justina Gafurova
Asmeninio archyvo nuotr. | „Sidabrinės linijos“ įkūrėjai Kristina ir Marius Čiuželiai

Lietuvos visuomenė sparčiai senėja ir jau tapo įprasta, jog ne retai su senatve ateina ir slogūs jausmai. Vienišų senolių šalyje daugėja kasmet. Dažnas jų dėl sveikatos negali gyventi socialinio gyvenimo, o dalis netgi neturi su kuo pasikalbėti. Todėl Lietuvoje jau kelerius metus veikia „Sidabrinė linija“. Tai telefoninė linija, laukianti vienišų ar tiesiog norinčių pasikalbėti senelių skambučių.

Iniciatyva „Sidabrinė linija“ įkurta 2016 m. M.Čiuželio labdaros ir paramos fondas, kurio misija - padėti tiems, kurie negali savimi pasirūpinti patys. Tai socialinis projektas, kuriuo iki šiol rūpinasi Čiuželių šeima.

Kai pirmą kartą dar 2017 m. pradžioje susisiekėme su viena iš linijos steigėjų, Kristina Čiuželiene, norėdami apie šią liniją papasakoti savo skaitytojams, moteris buvo atvira - dėl per didelio apkrovimo reikėjo stabdyti papildomą linijos viešinimą. Straipsniai spaudoje kartais skambučių srautą padidina trigubai ar net daugiau. „Skambučių tiek, kad negalime nuvilti žmonių ir versti jų laukti per ilgai“, - tada sakė Kristina.

Šiandien prie projekto įgyvendinimo jau prisideda 240 savanorių, dar 10 yra ruošiami. Iš viso nuo linijos pradžios joje jau dirbo per 400 savanorių. Daugiausiai projektą remia Čiuželių šeima, privatūs asmenys, įmonės. Valstybinis finansavimas yra projektinis.

K.Čiuželienė prisipažįsta, kad labai trūksta stabilaus valstybės indėlio į tai, kad projektas galėtų plėsti paslaugos prieinamumą visą parą.

„Linijos veikia darbo dienomis nuo 8 val. iki 20 val. Tačiau senoliai dažnai nemiega ir 5 val. ryto ar vidurnaktį. Tada aplink lieka tamsa ir tuštuma. Todėl į visus praleistus skambučius perskambiname kitos dienos darbo metu. Stengiamės susisiekti su kiekvienu, mums paskambinusiu, senoliu, jį išklausyti, suteikti pagalbos ar parinkti bendramintį nuolatiniams pokalbiams telefonu“, - pasakoja projekto kuratorė.

Idėja įkurti senoliams skirtą telefoninę linija kilo matant, kokia liūdna gali būti senatvė. Pasak K.Čiuželienės, projektas gimė iš noro padėti: „Siekėme, kad vyresni asmenys, išgyvenantys gilėjančią socialinę izoliaciją, galėtų rasti bendraminčių ir norinčių juos išklausyti ir palaikyti žmonių. Izoliaciją lemia įvairios priežastys: susiaurėjęs bendravimo ratas, artimųjų emigracija, sveikatos sutrikimai ir pan.“

Vien per pirmąjį šių metų ketvirtį pašnekovai kalbėjosi 4631 kartą, iš jų yra 2747 reguliarūs draugystės pokalbiai, 1884 - emocinės pagalbos vienkartiniai skambučiai. Nuo veiklos pradžios linija jau sulaukė per 20 tūkst. skambučių, kurių bendra trukmė viršijo 500 tūkst. min. arba daugiau nei 8000 valandų.

Tipiniai „Sidabrinės linijos“ pašnekovai yra 70-80 metų moterys, našlės, gana aukšto išsilavinimo, turinčios keletą vaikų, tačiau gyvenančios vienos mieste, bute.

„Sidabrinės linijos“ atliktas tyrimas rodo, kad dažniausiai skambinantieji patiria didesnės socialinės įtraukties stoką: socialinės vienatvės požymiai būdingi 51,5 proc., emocinės vienatvės - 60,3 proc., nepriklausymas draugų ratui ir silpni ryšiai su aplinkiniais būdingi 66,3 proc. apklaustųjų.

Susirasti draugystę telefonu šie senoliai ryžtasi dėl bendravimo stokos, praktinių sumetimų, o kartais - iš smalsumo. Daugelis nuolatinių skambintojų pabrėžia, kad svarbia gyvenimo dalimi jiems tampa pokalbio laukimas, ruošimasis jam. Džiaugsmą suteikia vien žinojimas, kad pokalbis įvyks.

K.Čiuželienė pasakojo, kad senoliai nori kalbėtis pačiomis įvairiausiomis temomis. Vieni domisi politika, kiti yra gamtos žmonės, treti pasineria į sveikatos klausimus. „Svarbu, kad pokalbiai taptų prasmingi, kad atsirastų abipusis supratimas, pasitikėjimas. Tam reikia laiko ir svarbiausia vieningo požiūrio į rūpimas temas arba gebėjimo priimti kito nuomonę be pykčio, nuoskaudos ar prieštaravimo. Vienišam svarbu išsikalbėti, pasijausti reikalingam, turėti saugią draugystę. Nesvarbu, kad tai ryšys telefonu. Tada nebesi toks vienišas, kai užpuola abejonės ar liūdnos mintys“, - sakė moteris. Kad pokalbiai būtų kuo naudingesni, prie telefonų budintys savanoriai paruošiami, kaip bendrauti su senyvu žmogumi.

Linijos kuratorė įsitikinusi, kad visuomenėje nusistovėjusią nuostatą, esą į senatvę neverta investuoti, galime keisti prisidėdami visi. „Kaip su tuo kovoti? Labai paprastai - turėti už ką padėkoti senam žmogui, investuoti į jo savarankiškumą, o jeigu jis sergantis, pagirti jį už kiekvieną jo gyvenimo dieną“, - sakė K.Čiuželienė.

Informacija

Prireikus pagalbos, jaučiant poreikį būti išklausytam ar tiesiog norint susirasti bendramintį nuolatiniam bendravimui telefonu, nedvejodami skambinkite nemokamu telefonu 8 800 800 20! „Sidabrinės linijos“ atstovai jus išklausys, suteiks pagalbą, patars ir užregistruos draugystės ir bendravimo telefonu paslaugai.

© 2019 M. Čiuželio labdaros ir paramos fondas. Visos teisės saugomos
Prijaukinta - Webas.lt
Naujienlaiškis